Fundacja Sendzimira inicjuje i wspiera projekty edukacyjne, badawcze i praktyczne mające na celu poprawę kondycji środowiska naturalnego i rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Uczestniczy w inicjatywach lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych, których celem jest polepszenie jakości życia ludzi z zachowaniem równowagi przyrodniczej i racjonalnym wykorzystaniem zasobów naturalnych. Fundacja Sendzimira przywiązuje szczególną uwagę do budowania trwałych i partnerskich relacji z instytucjami, społecznościami lokalnymi oraz uczestnikami realizowanych projektów.
Woda wolna od butelek – opis projektu
Kartony, torebki, tacki, folie, puszki i butelki – opakowania to poważne wyzwanie dla środowiska i gospodarki odpadami w skali całego kraju. Wraz ze wzrostem ich konsumpcji, rośnie ilość zużytych (najczęściej jednorazowych) opakowań. Symbolicznym przykładem obrazującym ten problem, jest woda butelkowana, której sprzedaż w Polsce stale się zwiększa (nawet o kilka – kilkanaście proces w skali roku). Już dziś statystyczny Polak/Polka wypija ok. 90 litrów wody butelkowanej rocznie. Dlatego celem kampanii edukacyjno-informacyjnej „Woda wolna od butelek”, jest promocja racjonalnego podejścia do opakowań jednorazowych wśród mieszkańców, instytucji miejskich oraz firm w polskich miastach.
Podczas zaplanowanych działań, sprawdzimy m.in.:
- czy Polacy piją wodę z kranu?
- co zrobić, aby na rynku było więcej opakowań zwrotnych i wielorazowych?
- w jaki sposób miasta i firmy radzą sobie z gospodarowaniem opakowaniami?
- gdzie szukać inspiracji i innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze?
Pojawią się:
- badanie na temat podejścia polskich konsumentów do wody w opakowań (01.2015);
- edukacyjna strona internetowa poświęcona tematyce wpływu opakowań na środowisko przyrodnicze (03.2015);
- akacja mapowania punktów gastronomicznych, w których można zamówić wodę z kranu;
- warsztaty wypracowywania innowacyjnych sposób gospodarowania opakowaniami w polskich miastach i firmach z wykorzystaniem Piramidy ISIS (05.2015 oraz 11.2015);
- 3 edycje Akademii Wyzwania Zrównoważonego Rozwoju (05.2015 oraz 11.2015) poprzedzone e-learningiem.